Adverteren op het internet hoeft niet duur te zijn. Er zijn verschillende manieren om dit geheel gratis te doen, en veel ondernemingen investeren hier dan ook steeds meer tijd in.
Link building
Een eenvoudige manier om gratis te beginnen met online adverteren is met link building. Link building is een makkelijke manier om gratis je website te adverteren op internet en kan gezien worden als online reclame maken. Link building zorgt ervoor dat meerdere verschillende websites naar jouw website verwijzen. Door het toepassen van deze methode komen er steeds meer bezoekers naar jouw website toe. Bovendien wordt je door zoekmachines vaker gevonden. Door link building stijgt dus het aanzien van je website en je ranking bij zoekmachines. Link building is volledig gratis, maar vraagt wel een investering aan tijd.
Link ruilen
Het is ook mogelijk om links met andere websites te ruilen. Dit is een soort verkapte vorm van link building maar werkt ook net zo goed. Het voordeel van je links ruilen is dat je website vaker op belangrijke websites wordt vermeld en je daardoor een stuk hogere page ranking toebedeeld krijgt. Hoe hoger de page rank, hoe beter je gevonden wordt via zoekmachines. Wanneer je website vermeld wordt op een bekende website, zullen zoekmachines als google jouw website ook belangrijker gaan vinden en hoger ranken. Bovendien kunnen links die je op externe websites plaatst een naam hebben zoals ‘lees meer’ of ‘ga naar de website’. Deze namen worden ook wel anchor tekst genoemd en worden met een bepaalde technische HTML opbouw zwaarder gewogen door Google.
Adverteren op social media
Gratis adverteren is ook mogelijk via de verschillende social media kanalen. Er gebruiken gigantisch veel mensen social media. De meest populaire kanalen zijn tegenwoordig Instagram, Facebook en Twitter. Ook Pinterest wordt steeds populairder. Welk kanaal het beste bij jou past, is afhankelijk van het product of de dienst die je aanbiedt. Om goed te adverteren op social media is het belangrijk om je doelgroep nauwkeurig te bepalen en daarna je doelgroep bij jouw gekozen kanaal te betrekken en zo blijvend meer volgers te genereren. Op welke manier je het beste meer volgers krijgt is een beetje afhankelijk van welk kanaal je kiest. Wat altijd geldt is het plaatsen van relevante content en het doen van veel updates. Op twitter gaat het er vooral om dat je pakkende tekstjes schrijft die je doelgroep nieuwsgierig maakt. Op Instagram is het belangrijk dat je posts visueel aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep.